STARY TESTAMENT Księga Psalmów
 
Chrystus Królem i Kapłanem  
110  1 Dawidowy. Psalm.  
Wyrocznia Boga dla Pana mego:  
«Siądź po mojej prawicy,  
aż Twych wrogów położę  
jako podnóżek pod Twoje stopy» 2. 
 2 Twoje potężne berło  
niech Pan rozciągnie z Syjonu:  
«Panuj wśród swych nieprzyjaciół! 3 
3 Przy Tobie panowanie  
w dniu Twej potęgi,  
w świętych szatach [będziesz].  
Z łona jutrzenki  
jak rosę Cię zrodziłem» 4. 
 4 Pan przysiągł  
i żal Mu nie będzie:  
«Tyś Kapłanem na wieki  
na wzór Melchizedeka» 5. 
 5 Pan po Twojej prawicy  
zetrze królów w dniu swego gniewu 6. 
 6 Będzie sądził narody,  
wzniesie stosy trupów,  
zetrze głowy  
jak ziemia szeroka 7. 
 7 Po drodze będzie pił ze strumienia,  
dlatego głowę podniesie 8. 
  
 
  		 | 
		
			
			
				 
			
			
			
			
				 | 
			 
			
				 | 
			 
			
				
WSTĘP PROLOG ««  Ps 110  »»				 | 
			 
			
				 | 
			 
			
				Ps 110, 1 -   Ps 110 Psalm królewski o charakterze mesjańskim.  
Ps 110, 1 -  Psalm zapowiada zajęcie zaszczytnego miejsca po prawicy Ojca przez Chrystusa zmartwychwstałego ( Dz 2,34n;  Rz 8,34;  Hbr 10,12n;  1 P 3,22). Jezus stosuje ten wiersz do siebie, podkreślając swą godność boską i mesjańską ( Mt 22,44); przewyższa ona godność nie tylko jakiegokolwiek króla ziemskiego, ale i aniołów ( Hbr 1,13). Podnóżki przy tronach były używane na Wschodzie (np. w Egipcie) i przedstawiały niekiedy wizerunki najbardziej znienawidzonych nieprzyjaciół (por. także  Ps 89[88],11;  Joz 10,24;  Iz 51,23).  
Ps 110, 2 -  Boski król będzie panował na nowym, odrodzonym Syjonie, zwyciężając otaczających go nieprzyjaciół ( 2 Sm 1nn.8n; Ps 21[20],9; Ps 45[44],6). 
  
Ps 110, 3 -  Tekst wiersza skażony (hebr. dosł: "Twój naród jest ochoczy (?) w dniu twej potęgi w świętej ozdobie, z łona brzasku już rosa twego dziecięctwa jest Twoja") i niezrozumiały w tradycyjnej postaci. Proponowane brzmienie stanowi próbę odtworzenia myśli autora na podstawie przekł. starożytnych i tradycji rękopisów. Chodzi zapewne o niewymowne zrodzenie Mesjasza-Króla, przedstawione obrazowo (por. Ps 2,7). 
  
Ps 110, 4 -  Starotestamentalna zapowiedź wiecznej godności arcykapłańskiej Chrystusa. Obszerny komentarz do tego daje Hbr (Hbr 5,6.10; Hbr 6,20; Hbr 7,1-28). O samej postaci Melchizedeka zob. Rdz 14,17-20 (z przypisem). 
  
Ps 110, 5 -  Odmiennie niż w w. 1, Pan znajduje się po prawicy Mesjasza - Króla, gromiąc Jego nieprzyjaciół (por. Ps 2,9) lub wspomagając Go (jeśli podmiotem "zetrze" jest Mesjasz). 
  
Ps 110, 6 -  Sąd eschatologiczny nad światem nawiązuje do znanej tematyki prorockiej "dnia Pańskiego" (Ps 21[20],10; Iz 13,9.13; Jl 1,15; Mi 5,14; So 1,14-18). 
  
Ps 110, 7 -  Tekst różnie wyjaśniany: jako aluzja do triumfu Gedeona (Sdz 7,4-6.21-23) lub przenośnie jako czerpanie przez Mesjasza łask Bożych z niewyczerpanego zdroju (Iz 35,6). 
  
  | 
			 
			 
		 |