IZRAEL  A  USPRAWIEDLIWIENIE  Z  WIARY
 
Apostoł współczuje Izraelowi
 
9
 1
1 Prawdę mówię w Chrystusie, nie kłamię, potwierdza mi to moje sumienie w Duchu Świętym, 
2 że w sercu swoim odczuwam wielki smutek i nieprzerwany ból. 
3 Wolałbym bowiem sam być pod klątwą
1 [odłączony] od Chrystusa dla [zbawienia] braci moich, którzy według ciała są moimi rodakami. 
4 Są to Izraelici, do których należą przybrane synostwo i chwała, przymierza i nadanie Prawa, pełnienie służby Bożej i obietnice. 
5 Do nich należą praojcowie, z nich również jest Chrystus według ciała, który jest ponad wszystkim, Bóg błogosławiony na wieki. Amen. 
O łasce rozstrzyga wybór Boży: Jakub i Ezaw
 
    6 Nie znaczy to jednak wcale, że słowo Boże zawiodło. Nie wszyscy bowiem, którzy pochodzą od Izraela, są Izraelem, 
7 i nie wszyscy, przez to, że są potomstwem Abrahama, stają się jego dziećmi, lecz w Izaaku uznane będzie twoje potomstwo
2, 
8 to znaczy: nie synowie co do ciała są dziećmi Bożymi, lecz synowie obietnicy są uznani za potomstwo
3. 
9 Albowiem to jest słowo obietnicy: Przyjdę o tym samym czasie, a Sara będzie miała syna
4. 
10 Ale nie tylko ona - bo także i Rebeka, która poczęła [bliźnięta] z jednego [zbliżenia] z ojcem naszym Izaakiem. 
11 Bo gdy one jeszcze się nie urodziły ani nic dobrego czy złego nie uczyniły - aby niewzruszone pozostało postanowienie Boże, powzięte na zasadzie wolnego wyboru, 
12 zależne nie od uczynków, ale od woli powołującego - powiedziano jej: starszy będzie służyć młodszemu
5, 
13 jak jest napisane: Jakuba umiłowałem, a Ezawa miałem w nienawiści
6. 
    
14 Cóż na to powiemy? Czyżby Bóg był niesprawiedliwy? Żadną miarą! 
15 Przecież On mówi do Mojżesza: Ja wyświadczam łaskę, komu chcę, i miłosierdzie, nad kim się lituję
7. 
16 [Wybranie] więc nie zależy od tego, kto go chce lub o nie się ubiega, ale od Boga, który okazuje miłosierdzie. 
17 Albowiem mówi Pismo do faraona: Po to właśnie cię wzbudziłem, aby okazać na tobie moją potęgę i żeby rozsławiło się moje imię po całej ziemi
8. 
18 A zatem komu chce, okazuje miłosierdzie, a kogo chce, czyni zatwardziałym
9. 
    
19 Powiesz mi na to: Dlaczego więc Bóg czyni jeszcze wyrzuty? Któż bowiem woli Jego może się sprzeciwić? 
20 Człowiecze! Kimże ty jesteś, byś mógł się spierać z Bogiem? Czyż może naczynie gliniane zapytać tego, kto je ulepił: «Dlaczego mnie takim uczyniłeś?»
10 21 Czyż garncarz nie ma mocy nad gliną i nie może z tej samej zaprawy zrobić jednego naczynia ozdobnego, drugiego zaś na użytek niezaszczytny? 
22 Jeżeli więc Bóg, chcąc okazać swój gniew i dać poznać swoją potęgę, znosił z wielką cierpliwością naczynia [zasługujące] na gniew, gotowe na zagładę, 
23 i żeby dać poznać bogactwo swojej chwały względem naczyń [objętych] zmiłowaniem, które już wprzód przygotował ku chwale, 
24 względem nas, których powołał nie tylko spośród Żydów, ale i spośród pogan...?
11 
25 Mówi o tym u Ozeasza
12: 
    Nazwę "lud nie mój" - ludem moim, 
    i "nie umiłowaną" - umiłowaną. 
26 I stanie się: w miejscu, gdzie im powiedziano: 
    «Wy nie jesteście ludem moim», 
    tam nazywać ich będą synami Boga żywego. 
27 O Izraelu zaś głosi Izajasz
13: 
    Choćby liczba synów Izraela była jak piasek morski, 
    tylko Reszta będzie zbawiona. 
28 Bo Pan wypełni na ziemi swoje słowo skutecznie i bez zwłoki. 
29 Jak to też Izajasz przepowiedział: 
    Gdyby Pan Zastępów nie zostawił nam potomstwa, 
    stalibyśmy się jak Sodoma 
    i bylibyśmy podobni do Gomory
14. 
IZRAEL  PONOSI  WINĘ  ZA  SWOJE  ODRZUCENIE
 
Błędne ujęcie sprawiedliwości
 
    30 Cóż więc powiemy? To, że poganie nie zabiegając o usprawiedliwienie, osiągnęli usprawiedliwienie, mianowicie usprawiedliwienie z wiary, 
31 a Izrael, który zabiegał o Prawo usprawiedliwiające, do celu Prawa nie doszedł. 
32 15 Dlaczego? Ponieważ zabiegał o usprawiedliwienie nie z wiary, lecz - jakby to było możliwe - z uczynków. Potknęli się o kamień obrazy, 
33 jak jest napisane: 
    Oto kładę na Syjonie kamień obrazy i skałę zgorszenia, 
    a kto wierzy w niego, nie będzie zawstydzony
16.