| NOWY TESTAMENT List do Efezjan
 
 Adres 1  1 Paweł, z woli Bożej apostoł Chrystusa Jezusa - do świętych, którzy są , i do wiernych w Chrystusie Jezusie: 2 Łaska wam i pokój od Boga Ojca naszego i od Pana Jezusa Chrystusa! 
 
 MISTERIUM  CHRYSTUSA  W  KOŚCIELE 
 
 Tajemniczy plan zbawienia 3 Niech będzie błogosławiony Bóg i Ojciec Pana naszego Jezusa Chrystusa,
 On napełnił nas wszelkim błogosławieństwem duchowym
 na wyżynach niebieskich1 - w Chrystusie.
 4 W Nim bowiem wybrał nas przed założeniem świata,
 abyśmy byli święci i nieskalani przed Jego obliczem.
 Z miłości 5 przeznaczył nas dla siebie jako przybranych synów przez Jezusa Chrystusa,
 według postanowienia swej woli,
 6 ku chwale majestatu swej łaski,
 którą obdarzył nas w Umiłowanym.
 7 W Nim mamy odkupienie przez Jego krew -
 odpuszczenie występków,
 według bogactwa Jego łaski.
 8 Szczodrze ją na nas wylał
 w postaci wszelkiej mądrości i zrozumienia,
 9 przez to, że nam oznajmił tajemnicę swej woli
 według swego postanowienia, które przedtem w Nim powziął
 10 dla dokonania pełni czasów,
 aby wszystko na nowo zjednoczyć w Chrystusie jako Głowie:
 to, co w niebiosach, i to, co na ziemi2.
 11 W Nim dostąpiliśmy udziału my również,
 z góry przeznaczeni zamiarem Tego,
 który dokonuje wszystkiego zgodnie z zamysłem swej woli,
 12 po to, byśmy istnieli ku chwale Jego majestatu -
 my, którzyśmy już przedtem nadzieję złożyli w Chrystusie.
 13 W Nim także i wy3 usłyszawszy słowo prawdy,
 Dobrą Nowinę waszego zbawienia,
 w Nim również uwierzyliście i zostaliście naznaczeni pieczęcią4 Ducha Świętego, który był obiecany.
 14 On jest zadatkiem naszego dziedzictwa w oczekiwaniu na odkupienie, które nas uczyni własnością5 [Boga], ku chwale Jego majestatu.
 
 
 Dziękczynienie i modlitwa o znajomość Chrystusa jako Głowy 15 Przeto i ja, usłyszawszy o waszej wierze w Pana Jezusa i o miłości względem wszystkich świętych, 16 nie zaprzestaję dziękczynienia, wspominając was w moich modlitwach. 17 [Proszę w nich], aby Bóg Pana naszego Jezusa Chrystusa, Ojciec chwały, dał wam ducha mądrości i objawienia* w głębszym poznaniu Jego samego. 18 [Niech da] wam światłe oczy serca tak, byście wiedzieli, czym jest nadzieja waszego powołania, czym bogactwo chwały Jego dziedzictwa wśród świętych 19 i czym przemożny ogrom Jego mocy względem nas wierzących - na podstawie działania Jego potęgi i siły. 20 Wykazał On je,
 gdy wskrzesił Go z martwych
 i posadził po swojej prawicy6 na wyżynach niebieskich6,
 21 ponad wszelką Zwierzchnością i Władzą, i Mocą, i Panowaniem7,
 i ponad wszelkim innym imieniem wzywanym
 nie tylko w tym wieku, ale i w przyszłym.
 22 I wszystko poddał pod Jego stopy8,
 a Jego samego ustanowił nade wszystko8 Głową dla Kościoła,
 23 który jest Jego Ciałem,
 Pełnią9 Tego, który napełnia wszystko wszelkimi sposobami.
 
 
 | 
			
				| 
 |  
				|  |  
				| WSTĘP «« Ef 1  »»
 |  
				|  |  
				|     Ef 1, 3 -  Zwrot ten zachodzący tylko w tym liście (Ef 1,20 ; Ef 2,6 ; Ef 3,10 ; Ef 6,12 ) oznacza świat nadzmysłowy, niebo jako sferę bytowania nadprzyrodzonego, źródło łask Ducha, przedmiot aspiracji człowieka, o który walczą z nim demoniczne "Potęgi" (Ef 6,12 ; Rz 8,38 ; 1 Kor 15,24 ; Kol 2,15 ). Ef 1, 10  -  Chrystus jest ponad całym światem materialnym i duchowym. Ef 1, 13  -  "Wy" - tj. nawróceni poganie; "pieczęcią"; jak w Ef 4,30  i 2 Kor 1,22 , jest to aluzja do obrzędu chrztu. Ef 1, 14  -  Będzie nią już teraz nowy ludu Boży, nowy Izrael - Kościół w aspekcie eschatologicznym. Ef 1, 17  -  Są to charyzmaty: 1 Kor 12,8 ; 1 Kor 14,6.26 . Ef 1, 20  -  "Prawicy" - Ps 110[109],1 ; "niebieskich" - zob. Ef 1,3 . Ef 1, 21  -  Nazwy te (por. Kol 1,16 ) oznaczały wówczas różne rodzaje istot duchowych. U św. Pawła mogą one oznaczać również złe duchy: Kol 2,15 . Ef 1, 22  -  "Stopy" - Ps 8,6n ; "nade wszystko" - zapewne w sensie "ponad wszystkimi stworzeniami". Ef 1, 23  -  Termin ten (pleroma) oznacza bądź pełny zakres działania łaski Chrystusa, jako Głowy, bądź fakt dopełnienia Chrystusa, jako Głowy przez Kościół, jako Jego Ciało.  |  |