Mt 10, 1-4 -  Por. Mk 3,13-19; Łk 6,12-16; Dz 1,13. Mt wylicza apostołów parami, łącząc przy tym, gdzie to było możliwe, braci z braćmi. Mk wymienia wszystkich pojedynczo. Łk w Ewangelii cytuje imiona apostołów pojedynczo, w Dz zaś parami. Liczba "dwanaście" jest niewątpliwie nawiązaniem do dwunastu pokoleń Izraela (Nowy Izrael).
 
    Mt 10, 4 -  Dosł.: "Kananejczyk" (= Mk 3,18). Łk 6,15 ma już przekład gr. zelótes. Być może apostoł ten był przedtem członkiem stronnictwa zelotów, o których mówi Józef Flawiusz. 
    Mt 10, 5-16 -  Por. Mk 6,7-13; Łk 9,1-6; Łk 10,3-12. 
    Mt 10, 6 -  Dopiero po wniebowstąpieniu Pana misja apostołów obejmuje swym zasięgiem wszystkie narody świata (Mt 28,19).
 
    Mt 10, 10 -  Odrębność tego pouczenia w relacji Mk, zezwalającego wziąć ze sobą jedynie laskę (Mt 6,8), nie zmienia wcale myśli przewodniej nakazu: apostoł ma zaufać Bogu i oddać się całkowicie głoszeniu Ewangelii. Wierni są zobowiązani troszczyć się o jego sprawy doczesne.
 
    Mt 10, 11 -  Zakaz poszukiwania lepszych, wygodniejszych warunków, gdyby się okazało, że pierwsze miejsce postoju jest zbyt ubogie i skromne. Łk mówi wprost: "Nie przechodźcie z domu do domu" (Mt 10,7). 
    Mt 10, 12 -  Pokój apostolski jest czymś bardzo konkretnym: jeśli nie zostanie przyjęty, wróci do apostoła. Por. Ps 35[34],13. 
    Mt 10, 13 -  Pokój apostolski jest czymś bardzo konkretnym: jeśli nie zostanie przyjęty, wróci do apostoła. Por. Ps 35[34],13. 
    Mt 10, 14 -  Żydzi uważali za nieczysty proch każdego kraju poza Ziemią Świętą. Dlatego wracając do kraju, starannie otrząsano obuwie i ubranie. Otóż miasto, które nie przyjmie misjonarzy, jest jakby pogańskie. Por. Dz 18,6. 
    Mt 10, 17-23 -  Por. Łk 12,11n; Łk 21,12-17.19; J 15,18-21; J 16,2. 
    Mt 10, 23 -  Chodzi tu o przyjście Syna Człowieczego nie na Sąd Ostateczny, lecz na ukaranie ludu niewiernego, co miało nastąpić przez zburzenie Jerozolimy i świątyni w roku 70.
 
    Mt 10, 24 -  Por. Łk 6,40; J 15,20.
 
    Mt 10, 25 -  W gr. NT stale: Bee
    Mt 10, 26-33 -  Por. Łk 8,17; Łk 12,2-9; Mk 4,22. 
    Mt 10, 32 -  Mowa o Sądzie Ostatecznym, kiedy Syn odda wybranych swemu Ojcu: Mt 25,34. Por. Mk 8,38; Łk 9,26.
 
    Mt 10, 34-39 -  Por. Mt 16,24nn; Mk 8,34n; Łk 9,23nn; Łk 12,51nn; Łk 14,26n; Łk 17,33. 
    Mt 10, 35 -  Jezus jest "znakiem sprzeciwu" (Łk 2,34) i powodem rozłąki przez to, że wymaga stanowczo wyboru za sobą lub przeciw sobie. 
    Mt 10, 38 -  Symbol gotowości ucznia na solidarne podzielenie życia i śmierci z Panem. 
    Mt 10, 40 -  Por. Mt 18,5; Mk 9,37-41; Łk 10,16; J 13,20. 
    Mt 10, 41 -  "Prorok" - "misjonarz"; "sprawiedliwy" = "chrześcijanin". Natomiast: Mt 13,17; Mt 23,29; mówią o postaciach z ST. 
    Mt 10, 42 -  Jezusa, wysłanym na prace apostolskie. 
Biblia w MP3 - słuchaj!
Czytaj komentarze do Ewangelii na DEON.pl